Korba rowerowa "niejedno ma imię"- poznajcie jej rodzaje i wybierzcie najlepszy model

Korba rowerowa „niejedno ma imię”- poznajcie jej rodzaje i wybierzcie najlepszy model

Mechanizm korbowy odgrywa bardzo ważną rolę w pracy całego roweru. Choć trzeba przyznać, że obecne korby przeszły niemałą ewolucje. Pomyślcie tylko, że jeszcze w XIX wieku dzięki zastosowaniu przekładni łańcuchowej doszło do przeniesienia części napędu, na sam środek roweru, co niewątpliwie sprawiło, że jazda stała się jeszcze przyjemniejsza i mniej wymagająca, zaś sam jednoślad stał się łatwiejszym w prowadzeniu. Obecnie na rynku dostępne są różne rodzaje korb. Dziś je Wam przedstawimy i doradzimy jak wybrać najlepszy model.

Korba do roweru – jaką wybrać?

Korba do roweru powinna być wysokiej jakości i to fakt niezaprzeczalny. Ale jednak wybór modeli jest całkiem duży. Musicie pamiętać, że korba może mieć różne mocowania. A przez to, że to miejsce powinno znosić największe obciążenia, to wybór trzeba przemyśleć. Zwróćcie uwag na typy łączeń i na tej podstawie dobierzcie model. W przypadku łączeń klinowych musicie wiedzieć, że tutaj koniec osi ma kształt prostego walca, który jest lekko ścięty z jednej strony. W główce korby znajduje się otwór o rozmiarach nieco większych od średnicy osi i drugi otwór, wbijający się w metalowy klin. Taki rodzaj nie jest pozbawiony wad. Przede wszystkim dochodzi do częstego, a wręcz ciągłego ścierania się klina, co niesie za sobą częstą konieczność wymiany, co przekłada się na wyższe koszty. Zdecydowanie więc lepiej zainwestować z suporty na klin z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia lepszą sztywność.

Korby na kwadrat – co trzeba wiedzieć?

Mimo wszystko lepszą alternatywą są korby do roweru na kwadrat. Tutaj budowa jest również dosyć charakterystyczna. Otóż koniec osi jest ścięty, jak wskazuje nazwa, na kwadrat, ale co istotne jest także nagwintowany od środka. To rozwiązanie jest solidne, ale nadal nie jest pozbawione wad. Największą jest ta, że krawędzie kwadratu mogą się ścierać i prowadzić do luzów, a to z kolei będzie powodować skrzypienie. Kwadrat występuje w wersji JIS i ISO, przy czym można powiedzieć, że różnica jest niewielka, a wręcz niezauważalna. Tak naprawdę każdą korbę na kwadrat można umieścić na każdym suporcie na kwadrat.

korby rowerowe

Co jeszcze można wybrać?

Oczywiście to nie wszystkie możliwości, bo można zdecydować się na korbę rowerową na wielowypust. Ten system niejako przypomina ten na kwadrat, ale z tą różnicą, że końcówka osi umożliwia przenoszenie naprawdę solidnych obciążeń. Zatem jak możecie się domyślić ten rodzaj należy już do wyższej klasy osprzętu. Tutaj trzeba jeszcze wiedzieć, że za sprawą grubości osi nie można zastosować proporcjonalnych łożysk, co może przyśpieszyć ich zużycie, ale to nadal niska cena za tak wysoką jakość. Możecie jeszcze wybrać korbę rowerową, która zintegrowana jest z osią.
Cechą charakterystyczną jest to, że wolne ramię mocuje się za pomocą połączenia wielowypustowego, choć są producenci, który stawiają na inne połączenie. Otóż oś może być podzielona na dwie półosie, które łącza się na środku. Wykorzystuje się do tego celu specjalne ząbki.

Korby – tańsze czy droższe?

Wiadomym jest, że zawsze trzeba kierować się jakością. Ale należy wiedzieć, że korby dobierane są pod konkretne grupy jednośladów. W przypadku modeli budżetowych występują takie w formie zintegrowanej z zębatkami przednimi. Oznacza to, że właśnie korba jest zespolona z zębatkami. Jeżeli wybierzecie modele z wyżej półki, to wtedy zestawy można kupować osobno. Jak już wspominaliśmy korby dobiera się też do typów roweru, w przypadku górskich czy szosowych dostępne są różne rozmiary. Zasada tutaj jest prosta im macie dłuższe nogi, tym musicie wybierać dłuższe korby, co zwiększa efektywność jazdy i ułatwi pedałowanie, ale manewrowanie. Coraz rzadziej stosuje się połączenia klinowe. Owszem nadal można je spotkać, ale w tanich i niezbyt dobrych modelach. Korby na połączenia na kwadrat znajdują się w tanich rowerach górskich oraz turystycznych. Sprawa wygląda jeszcze bardziej skomplikowanie w korbach na wielowypust. Otóż w tym przypadku dostępne są różne połączenia. I każdy producent rzeczywiście może stosować różne warianty.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij